Cuit Zaini Hassan

Pendedahan Daim mengenai strategi PH

KUALA LUMPUR: Menghampiri 120 hari Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan, baru kali ini, Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan (MPK), Tun Daim Zainuddin, ‘membuka mulut’ untuk berkongsi cerita mengenai rentetan kejayaan PH menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) 9 Mei lalu.

Antara topik yang beliau dedahkan bagaimana UMNO mengetahui parti itu akan kalah dalam PRU-14 termasuk peranannya sebagai ‘orang tengah’ di antara PH dan Tun Dr Mahathir Mohamad di samping sanggup kembali menjadi peguam bagi membolehkannya berbincang dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Penjara Sungai Buloh mengenai strategi PH untuk berdepan PRU-14.

Ikuti pendedahan beliau dalam rancangan Soal Rakyat yang disiarkan selama sejam di TV3 malam tadi yang dikendalikan Tan Sri Johan Jaafar dan Mustapha Kamil Mohd Janor selaku moderator.

S: Tun buat ramalan pada tahun 2008, 2013 dan 2018, nampaknya ramalan itu hampir tepat tapi apa membezakan dengan ramalan tahun 2018 dengan tahun lain? Mengapa Tun lebih yakin bahawa BN menghadapi masalah besar atau tewas dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2018?

J: Saya memang orang lama dan sudah lama dalam dunia politik, dunia perniagaan. Ada ramai kawan. Sebelum PRU 2018 saya bertemu dengan UMNO, DAP, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan PKR dan terima banyak laporan. Saya ada ramai kawan. Di dalam UMNO sendiri saya dapat laporan. Kajian mereka, mereka beritahu kepada saya. Kemudian saya bincang dengan Perdana Menteri, selepas itu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Hendak jumpa Anwar susah. Yang dibenarkan jumpa hanya ahli keluarga atau peguam. Maka, untuk atasi masalah ini saya jadi peguam balik. Dengan cara itu saya dapat masuk di (Penjara) Sungai Buloh dan jumpa Anwar. Saya jumpa dan berbincang dalam enam kali. Selepas itu saya tidak dibenarkan. Bila tidak dibenarkan saya tulis surat kepada PM.

Saya tanya mengapa tidak boleh berjumpa kerana saya peguam. Mereka ada laporan tertentu maka saya tidak dibenarkan masuk. Tidak mengapalah sebab kami dah bincang. Yang perlu dibincang masalah ketika itu ialah masalah politik. Saya sendiri dapat laporan daripada UMNO mengatakan mereka akan kalah. Masa kempen mereka beritahu akan kalah. ‘Think tank’ mereka masa kempen pun beritahu mereka akan kalah. Ini orang UMNO kerana kita ada kawan ramai.

Saya ada juga nasihat bekas PM berjaga-jaga akan kalah. Sebabnya banyak. Bezanya itu saja. Kita tahu akan kalah. Maka saya berhubung dengan Tan Sri Rafidah Aziz. Cara mereka (UMNO) dan pemikiran mereka ialah selagi Dr Mahathir seorang, dia tidak akan menang sebab dia sendirian. Yang penting kita ada dua strategi dan paling penting masa mesti tepat. Maka mereka minta saya buat satu wawancara dengan Nanyang Siang Pau. Dengan cara itu kita musnahkan MCA dan MIC dulu sebagai sudah tidak relevan.

Selepas itu tumpu kepada UMNO. UMNO ketika itu bongkak. Dia ingat mesti menang, ada isu, ada jentera, ada angka dan penyandang. Mereka sombong sekali. Kalau dalam adat kita, mereka biadab juga. Orang Melayu kata biadab dan kita tidak boleh terima. Saya bincang dan kita kata, Tun M mesti jadi ketua Pakatan Harapan (PH) dan rakyat Melayu mesti terima dan rakyat pekan juga tidak ada masalah. Kita buat strategi dan Sabah jangan kacau. Biarkan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal di sana.

Lepas itu kita tumpu kawasan kita boleh menang, yang penting FELDA. FELDA dia punya simpanan selamat. Kalau kita pecahkan ‘fix deposit’ (simpanan tetap) jadi mereka tidak ada apalah. Tapi mereka ‘over confident’ (terlebih yakin). MCA biadab. mereka kata ‘undi biru tua, jangan undi orang tua. Rakyat Malaysia tidak boleh terima ini. Kita ‘exploit’ (ambil kesempatan) benda ini. Kita tengok mana kelemahan, di situ ada kelebihan. Maka bila kita turun padang kita tahu. Buat slogan mudah.

S: Apakah Tun membayangkan misalnya perubahan yang berlaku dalam kalangan Melayu, mereka percaya orang Melayu tidak akan banyak berubah tetapi di luar bandar pun berlaku tsunami Melayu?

J: Orang Melayu percaya kepada ketua. Ketua itu pelindung dia. Bila ketua tidak jaga dia, mana dia hendak pergi, dia cari yang baharu. Ini mesti kita ‘exploit’. Kita wujudkan percaya kepada dia (orang Melayu), ‘harapkan pagar, pagar makan padi’. Mereka dengar, mereka bagi la (undi).

Tengok GST (Cukai Barang dan Perkhidmatan). Kata harga hendak turun tetapi mana? Kerajaan tipu rakyat. Rakyat percaya. Kata harga barang turun. Tengok Datuk Ahmad Maslan cakap. Tetapi tidak turun. Kita buat apa yang orang Melayu percaya begitu juga orang kampung. Bila Dr Mahathir keluar, Rafidah keluar, saya keluar, mereka percaya. Ini yang akan menjaga kepentingan Melayu kerana kita ada rekod.

S: Adakah Tun nampak peralihan sokongan masyarakat Melayu kepada UMNO dan BN pada masa itu jelas atau rasa sikit saja?

J: Dia begini. Kita tidak perlu banyak. Ramai kata tsunami Melayu. Lima hingga 10 peratus sudah cukup. Jangan kata 30 peratus, orang takut. Kalau lima hingga 10 peratus, orang Melayu akan sokong. Bukan susah hendak dapat lima peratus. Kalau 50 peratus susah. Kita mesti main psikologi, kita perlu lima peratus. Kalau kita lihat undi Melayu sekarang masih dengan UMNO dan PAS. Maka tidak perlu ramai untuk ‘swing’ (beralih). Bila ‘think tank’ (kumpulan pemikir) datang jumpa saya, kita buat analisis. Memang tidak perlu begitu ramai.

S: Kalau kita lihat dengan jentera BN, ia sangat berkesan dan ada sejarah 60 tahun tetapi apa satu faktor penting sehingga mampu buat perubahan. Agaknya ada satu benda yang menyebabkan perubahan mendadak?

J: Jentera mereka juga gagal dan kali ini sudah marah. Mereka tahu siapa dapat dan siapa tidak dapat duit. Duit tidak turun ke bawah. Kita tanya siapa dapat duit. Mereka kata tak dapat. Mereka juga yang kaya. Kita mengapikan dengan kata ‘harapkan pagar, pagar makan padi’. Kita tubuh UMNO untuk jaga kepentingan Melayu, sebaliknya Melayu tidak dijaga, jaga diri mereka saja.

S: Parti komponen PH iaitu DAP, bagaimana DAP akhirnya sanggup tinggalkan lambang roket?

J: Ia dipanggil perubahan. Perubahan bila orang tengok DAP sanggup berkorban, itu penting menunjukkan mereka bukan perkauman, dia pentingkan negara. Lihat DAP bersedia berkorban, MCA sanggup atau tidak? Tidak sanggup, ini cara kita main. DAP dulu orang Melayu tidak boleh terima, tapi bila datang kepentingan negara dia sanggup berkorban. Tidak guna simbol dia, itu pengorbanan.

S: Kita lihat kerajaan berubah, apa yang Tun rasa selepas 100 hari. Harapan rakyat tinggi, apa pandangan Tun terhadap jangkaan rakyat. Dalam 100 hari ini adakah dapat penuhi sebahagian harapan?

J: Harapan memang tinggi. Apabila kita buang satu kerajaan dan ambil kerajaan baharu, mesti kita hendak dapat yang lebih baik dari dulu, kalau tidak, apa guna perubahan untuk kebaikan. Masa dia buat manifesto, dia pun tidak tahu keadaan sebenar, dia hanya percaya kepada laporan yang lepas. Sekarang bila sudah ambil alih yang pertama kita lakukan Perdana Menteri tubuhkan MPK.

Malam itu kita mesyuarat sampai jam 12, panggil semua termasuk Bank Negara. Minta tengok akaun. Tengok akaun, kita terkejut. Ini apa dia. Tidak pernah berlaku, angka lain. Terus saya beritahu PM, kena jaga ini sesuatu yang dahsyat berlaku. Sekarang kita perlu semak semua. Setiap satu, sama ada kewangan, agensi ekonomi kena tengok betul-betul ada duit atau tidak. Walaupun tidak sempat 100 hari sebab banyak, GST la (sempat).

Kemudian pemisahan kuasa, kita lakukan perubahan kepada Eksekutif, Parlimen dan Perundangan. Sebab itu penjawat awam bila kita tukar syarikat berkaitan kerajaan (GLC) kita tengok ada perubahan, nampak seperti tidak nampak tapi banyak berlaku, tapi kebanyakan tak penting kepada mereka, yang penting sara hidup, harga barang turun atau tidak. Selepas itu masa dulu seperti kita kata ini salah mengapa tidak bawa ke mahkamah. Pasal apa Najib masih di luar, tidak dipenjara.

Orang lupa, masa Najib dulu hakim dipilih orang dia. Peguam Negara orang dia. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) orang dia. Dia kata fail semua sudah tutup. Bila ambil alih tanya mana fail, fail tiada maka kena mula balik. Memerlukan masa. Selain itu orang ini dulu, dipolitikkan. Semua sokong, nak bina semula keyakinan susah. Siapa kita percaya dan tidak percaya, siapa nak pilih perlu masa. Kita harap rakyat faham kedudukan sebenar. Selain itu kabinet baharu, dulu dia pembangkang 50 tahun cuba, tiba sekarang jadi menteri… jadi menteri tak apa, mereka semua berkelayakan dan berbakat. Tapi jadi menteri lain, pembangkang lain. Menteri bila masuk sekarang dulu penyokong sana, jadi tidak tahu siapa boleh percaya. kena ambil masa sekejap. Sekarang MPK akan tolong siasat segala dan beritahu kepada PM dan PM beritahu kepada menteri ini keadaan sebenar maka pilih mana lebih diutamakan. Ini memerlukan sedikit masa.

S: Ada yang melabelkan MPK ini sebagai Council of the Jedi, daripada nama francais filem Starwars.. Dr Mahathir sebagai ‘supreme jedi master’, tetapi lebih daripada itu adalah pandangan orang ramai kepada MPK. Apa sebenar mandat yang diberikan kepada CEP?

J: Kalau pandangan saya, banyak young Jedi lah (ketawa).. kita dah tua pun. Dr Mahathir sangat yakin. Dalam perbincangan kami sebelum ini, beliau sudah nyatakan bahawa kita akan menang. Sebab itu diwujudkan Pakatan Harapan (PH), memakai satu logo dan sebagainya kerana sudah yakin akan menang. Tetapi ketika itu, tidak tahu berapa kerusi akan menang.

Selepas kita tahu hampir menang, Dr Mahathir kata kita mesti cuti. Hari PRU-14 Rabu, kita mesti cuti Khamis, Jumaat, Sabtu, Ahad. Ini kerana kata Dr M, semua satu dunia ramal PH kalah, Singapura juga ramal PH kalah, pasaran (saham) pun ramal PH kalah. Jika PH menang, ‘market’ akan ‘crash’ (pasaran saham akan menjunam) kerana ia adalah tidak disangka, jadi kita perlukan masa. Sebab itu kita perlu cuti Khamis, Jumaat, Sabtu, Ahad supaya pasaran saham ada masa untuk ‘absorb’ (serap). Ketika itu, Dr Mahathir sudah merancang wujudkan satu majlis penasihat untuk pastikan pasaran saham negara kekal stabil, ia dilakukan sebelum keputusan PRU lagi.

Apa yang membezakan Dr Mahathir dengan pemimpin lain adalah beliau membuat perancangan teliti. Dia dapat menjangkakan apa yang akan berlaku jika PH menang. Kerana satu dunia ramal PH kalah, tetapi kita menang. Jadi, kita kena bersedia. Sebab itu keyakinan perlu dipulihkan segera. Pihak-pihak yang terbabit dalam pasaran saham dipanggil berbincang pada malam itu untuk menentukan hala tuju mereka selain menstabilkan semula pasaran. Itu tujuan pertama. Ini cara Dr Mahathir.

S: Ahli MPK nampaknya dikumpulkan hampir serta merta selepas kemenangan, adakah ia diusahakan selepas atau sebelum keputusan diumumkan lagi sudah ada senarainya?

J: Bila dah menang, hari berikutnya Dr Mahathir membuat keputusan. Beliau ada senarainya.

S: MPK memanggil GLC dalam jumlah yang ramai dalam waktu yang diberikan?

J: Memang ramai, kerana kami mahu tahu keadaan sebenar. Betul ke mereka ini boleh percaya, betul ke mereka boleh jana ekonomi negara. Mereka sendiri yang mahu tampil bertemu MPK. Dulu lain, sekarang bebas untuk mereka datang bercerita keadaan sebenar kepada kami (MPK). Daripada situ, kami boleh membuat analisa. Setiap minggu, saya mesti menulis maklum balas kepada PM. Ia sebagai persediaan sekiranya ada pihak yang bertanyakan perkara itu kepada beliau. Namun, bila kita dah semak semua, keadaan memang mengecewakan. Kecewa besar.

S: Adakah keadaan itu amat berat?

J: Kalau kita sebut, keadaan itu amat sensitif dan sangat menyedihkan.

S: Banyak sekali cerita ‘menyeramkan’ daripada syarikat-syarikat GLC, adakah PM sendiri terperanjat dengan penemuan MPK?

J: Daripada segi prestasi kewangan, memang terperanjat, cerita-cerita yang kita dengar (sebelum ini) tidak betul.

PENGERUSI Majlis Penasihat Kerajaan (MPK), Tun Daim Zainuddin. – Foto fail NSTP/Asyraf Hamzah

S: Adakah Perdana Menteri membuat rumusan punca kelemahan itu?

J: Semua, daripada tatacara pengurusan, kewangan, ramai yang letak jawatan, itu ini semuanya. Saya bagi laporan kepada PM dan kita ada buat kajian terhadap Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), FELDA, MARA dan semua yang pernah MPK panggil sebelum ini.

S: Penipuan, salah guna kuasa, rasuah dan segalanya yang berlaku, mengapa ia boleh berlaku sedangkan kita ada sistem, semak dan imbang?

J: Kita mula dari atas. Kalau bapa tidak baik, anak pun sama. Sejak dulu saya berpendapat, PM tidak boleh menjadi Menteri Kewangan, kerana akan menjadi terlampau berkuasa. Bila jadi Menteri Kewangan, ‘there’s no check and balance’, tiada pemantauan dalam tadbir urus . Kita tengok dalam 1MDB. PM sebelum ini jadi Pengerusi 1MDB. Dalam artikel 117 M&A (Memorandum Pertubuhan), tiap-tiap keputusan mesti diputuskan oleh PM. Jadi, tiada semak dan imbang sebab dia adalah PM dan Menteri Kewangan, Kabinet tidak akan berani. Apabila disoal, macam Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal, kena buang. Jadi, tiada semak dan imbang. Kalau kita tengok kontrak dengan negara China, saya tidak mahu jawab, tapi kita akan buktikan semua.

S: Kuasa pada seseorang pemimpin, adakah ia perkara biasa dalam semua kerajaan. Yang tertinggi ada kuasa mutlak?

J: Jika seseorang pemimpin itu ada moral yang tinggi, dia mesti ingat, dia dipilih rakyat dan tanggungjawab adalah kepada rakyat. Tapi pada akhirnya, jika tamak haloba menguasai diri, anda lihat apa yang berlaku pada negara Filipina contohnya, apa jadi? Di Afrika, lebih teruk. Bila hanya seorang saja yang berkuasa, meskipun dilantik menerusi demokrasi, bila sudah menguasai semua dan tiada semak dan imbang, dan tiada siapa yang sanggup mencabar untuk mengatakan sesuatu itu tidak boleh dilakukan, masalah akan tetap berlaku.

Kita tengok sekarang, di rumah, ada juta-juta wang tunai walaupun hanya pegawai kerajaan. Ia tidak berlaku sebelum ini. Bila dia tengok kepala buat macam tu, yang bawah semua turun (ikut). Pada malam kalah (PRU-14), itu pengawal keselamatan yang kaut duit kerajaan. Mereka lupa ada rakaman CCTV, kena tangkap semua. Baru-baru ini, yang skandal perisik luar negara, RM48 juta, ia bukan cerita betul, kalau dengar yang betul, lagi marah. Rakyat akan tertanya macam mana perkara itu boleh berlaku, sedangkan pelakunya berbangsa Melayu, beragama Islam. Di mana pelajaran kita mengenai Islam dan nilai moral? Apa sudah jadi kepada kita? Ia seolah-olah menghancurkan masyarakat kita. Ia adalah serius dan habis merosakkan semua. Masa PRU, KSU (Ketua Setiausaha) pun berkempen, ada yang secara terbuka, Apa sudah jadi?

S: Rasuah yang berlaku di sana sini, tetapi ‘skill’ (kemahiran) yang berlaku sebelum PRU cukup memeranjatkan?

J: Ya. ada sesetengah institusi dah bankrap jika kerajaan tidak tolong memang habis. Benda ini ada permulaan moral. Sebenarnya, ia dikatakan bermula pada 2004, apabila PM Datuk Seri Najib Razak ambil alih, ia menjadi lebih teruk. Bila ia bermula tetapi tidak dihentikan, ia menjadi semakin teruk,

S: Salah satu skandal paling besar berlaku di negara ini ialah 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Pada pandangan Tun, mengapa skandal 1MDB boleh berlaku sehingga ke skala yang sedemikian hebat?

J: Jho Low katanya tak terbabit. Itu cerita dia. Kita ada keterangan, kita ada bukti. Sekarang, Pakatan Harapan ambil alih, mereka yang terbabit sanggup jadi saksi dan mereka cerita apa yang berlaku. Kontrak-kontrak… mereka yang ambil bahagian sanggup jadi saksi sekarang, mengatakan apa yang sebenar berlaku. Sekarang, tak usah tipulah. Kita dah dapat bukti semua. Cuma kontrak, apabila bilateral (dua hala) dengan Singapura, China, jadi kita kena sedikit sensitif.

Selain kontrak ini, banyak lagi perhubungan kita, pelaburan dan sebagainya kena jaga. Yang penting pada mereka jangan buka (dedahkan). Tadi duta datang jumpa saya bertanya beberapa perkara. Saya kata tak apa, kita kawan. Sebagai kawan, kita perbetulkan yang silap supaya kedua-dua pihak senang bekerjasama selepas ini. Mereka pun faham. 1MDB ini, selain YB Tony Pua, sayalah yang mula. Saya persoal mengapa wang itu simpan di Cayman Island, bawa pulanglah. Tak jawab, kerajaan diam. Jho Low memang. ‘He is the mastermind’ (Dia adalah dalangnya).

Dia yang buat ini semua, dengan Arab dan sebagainya. Sekarang kita siasat belum habis. Setiap hari saya dapat cerita baharu yang mengejutkan. Jho Low terbabit di sana, sini, dia hubungkan dengan Abu Dhabi, dengan Arab Saudi. Selepas itu Amerika Syarikat, Australia, Hong Kong, Singapura, Switzerland. Hubungan ini satu dunia tahu. Kalau dengar CNN, BBC, malah berita China semua keluar berita utama. Afrika pun tahu.

Cuma di Malaysia saja tak tahu. Dalam Parlimen tak boleh cakap. Tiada keikhlasan dan ketelusan. Akhirnya orang tahu juga. Apa guna tipu. Orang Malaysia sekarang boleh dapat berita dari luar negara, tapi mereka masih nak tutup, dengan harapan kalau BN menang pilihan raya yang lalu, memang tutuplah (skandal 1MDB). Tapi rakyat berani, berpendirian (bahawa) kerajaan ini mesti kita buang.

Kita ucap tahniah pada rakyat kerana berani. Tanpa rakyat, masihlah kita menderita. Jho Low sampai sekarang dia masih terbabit. Bila Tun Mahathir nak hantar saya ke China, Jho Low ‘provoke’. Dia nak bercakap dengan saya, saya tak mahu. Bila telefon, saya suruh wakil saya cakap. Dia kata, dia boleh tolong. Sebelum tu, saya tanya dia, sidang media pertama apabila saya jadi Pengerusi MPK, saya kata kalau Jho Low betul tidak bersalah, baliklah. Malam itu dia telefon.

JHO Low ada menghubungi Daim bagi membincangkan isu 1MDB. – Foto NSTP

 

S: Apakah pengakhiran bagi skandal ini. Pendakwaan akan berlaku, tetapi rakyat merasakan letih dengan 1MDB. Selepas ini apa akan berlaku?

J: Kita akan ambil tindakan. Seperti saya katakan tadi, sebelum ini fail ditutup. Sekarang kita mula balik. SPRM kata baru 60 peratus siap. Tapi, kenyataan di sini dah ambil, cuma dari luar negara saja. Tunggu masa. Nak buat itu mesti ada MLE (mutual legal exchange atau pertukaran maklumat perundangan) . Sebelum ini, bekas Peguam Negara tak mahu. Switzerland datang, dia tak mahu. Sekarang baru nak mula balik, jadi perlu masa. Tapi, untuk kita, ‘money trail’ sudah cukup. Kita tahu siapa dapat dan sebagainya. Itu mereka tak boleh lari.

S: Kita banyak bercakap mengenai masalah yang berlaku sebelum ini, dan akhir-akhir ini pengumuman hutang sudah mencecah RM1 trilion dan sebagainya. Tidakkah Tun rasa ini menyebabkan kerisauan dalam kalangan pelabur kerana ada tuduhan kita terlalu menumpukan pada aspek pendedahan?

J: Mereka ini semua berniaga di sini. Sewaktu mereka masuk, dia ingat keadaan seperti mana yang dikatakan (kerajaan terdahulu). Kalau boleh, mereka nak kita tutup (isu ini) supaya ‘share’ (saham) masing-masing kekal. Tapi kerajaan hari ini sanggup berterus-terang. Mereka tidak mahu lagi ada korupsi (rasuah) dan ingin laksanakan reformasi. Kenapa golongan ini tidak mahu? Sebelum ini kata korupsi itu tidak baik.

Apabila kita menentang korupsi habis-habisan, mereka kata jangan beritahu, simpan maklumat ini, rahsia. Jadi ‘double standard’ (pilih kasih). Jika mahu ketelusan, kita teruskan. Kerajaan ini sampai selamanya tidak akan ada lagi korupsi. Kita akan laksanakan reformasi dan pengasingan kuasa antara Peguam Negara dan mahkamah. Masing-masing bebas supaya rakyat percaya apabila mereka buat aduan, tindakan akan diambil secara adil. Itu yang penting dan itu yang kita mahu. Di akhirnya, kerajaan ini mahu keadilan serta reformasi. Kita juga mahu Parlimen bebas supaya wakil rakyat boleh bersuara. Media juga mesti bebas dan rakyat juga perlu bebas.

S: Bagaimanakah sentimen pelabur ketika ini selepas mendapat penjelasan daripada Tun?

J: Mereka percaya. Ketika agensi penarafan datang bertemu, saya tanya apa mereka mahu. Mahu kita tipu? Kita boleh tipu, kalau itu yang mereka mahu. Tapi lebih baik berterus-terang supaya senang mereka kaji dan yang lain boleh putuskan sama ada nak melabur atau tidak. Jika datang ke negara ini, semuanya telus. Sembunyi buat apa, esok-esok terkejut. Jangan. Mereka faham. Sekarang Perdana Menteri nak pergi ke Amerika Syarikat dan England. Mereka semua nak jumpa dan dengar reformasi dan perkara lain yang kerajaan nak laksanakan. Jangan sembunyi fakta. Kita perlu tunjukkan keadaan sebenar, kita tak mahu tipu.

S: Apa langkah selanjutnya bagi mengelak daripada perkara ini berlaku lagi?

J: Pertama, nak 100 peratus sempurna memang tak boleh. Hanya Allah yang sempurna. Tapi, daripada sekolah kita mesti ajar. Sebab itu sebelum ini, Perdana Menteri mahu jadi Menteri Pendidikan. Pada peringkat sekolah perlu dipastikan subjek yang diajar itu adalah pendidikan yang betul. Nilainya mesti ada, khususnya orang Melayu dan Islam. Perdana Menteri panggil ulama, saya juga panggil mufti dan sebagainya.

Saya kata, tak perlu ajar banyak, cukup ajar Al-Fatihah. Faham tak Al-Fatihah? Jalan yang lurus, akan bawa kejayaan. Jika terpesong, lingkuplah. Allah dah beritahu menerusi surah pertama dalam al-Quran. Apakah jalan yang lurus untuk berjaya? Tak boleh rasuah, tipu orang, bekerja kuat, amanah, baru boleh berjaya. Ajar anak-anak kita ini. Apa makna bismillahirrahmanirrahim. Itu yang penting. Apa makna iqra’. Kenapa Allah suruh iqra’ (baca). Ilmu. Ini yang penting dan mahu diajar oleh Perdana Menteri. Kita mesti tukar dasar pendidikan negara. Bagi orang Melayu faham dan tahu apa yang betul. Kalau boleh ajar sedari kecil, ini nilai yang penting.

S: Langkah pemulihan ini perlu bermula dari bawah?

J: Ya, mesti dari bawah. Dari atas dah lambat. Bolehlah (jika daripada atas), kalau ada akal, Insya-Allah mereka (yang di atas) boleh (berubah). Tapi perubahan daripada kecil ini untuk generasi akan datang. Pada masa depan, jika anak-anak kita ada nilai yang betul, mereka akan tahu mana yang betul dan sebaliknya. Mesti kerja kuat, jangan harapkan kerajaan kerana Bumiputera. Tak boleh, kerana kalau tak dapat nanti mulalah mencuri.

S: Apa lagi yang patut dilakukan selain nilai agama. Adakah kita sudah hancurkan sistem nilai yang ada pada kita?

J: Memang sudah hancur. Orang Melayu nak senang kaya. Nilai terarah pada material, sedangkan yang penting adalah kita mesti sedia untuk bekerja kuat. Perdana Menteri kata tolong kumpul ilmu. Jika ada ilmu, baru boleh berfikir. Jangan ajar untuk lulus peperiksaan semata-mata. Bila disoal, ditemu bual, tak boleh jawab, kemudian pelik kenapa tak dapat kerja dan marah. Tak boleh. Perdana Menteri mahu anak-anak di sekolah diajar bagaimana untuk selesaikan masalah. Itu yang penting supaya dalam dunia sebenar, dia tahu selesaikan masalah. Sekarang, jika ada masalah, tak tahu nak buat apa. Sepatutnya bila ada masalah mereka boleh berfikir bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah. Ini yang sangat dikehendaki oleh Perdana Menteri. Jangan buang masa, dari sekolah kita kena ajar, mesti tukar kurikulum ini semua supaya akhirnya apabila mereka lulus, mereka boleh berdiri sama tinggi dengan yang terbaik di dunia, segala cabaran dia boleh jawab.

S: Rasanya tercapaikah hajat kita untuk jadi negara maju menjelang 2020?

J: 2020 tak bolehlah, mustahil.

S: Masa dah terlalu singkat?

J: Mana nak capai… penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) hampir mencapai tujuh juta keluarga, jika di setiap rumah ada dua, tiga ahli keluarga lagi, maka jumlahnya sebanyak 21 juta, dua pertiga daripada jumlah penduduk Malaysia, maka bagaimana mahu capai status negara maju.

S: Tapi kita masih percaya kita boleh (capai)?

J: Kita boleh jika kita mula sekarang, Dr Mahathir harap dalam dua tahun ini kerajaan boleh mula perbetul (kesilapan), apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambilalih, ia akan diteruskan.

 

S: Tun ada tempoh masa bila Malaysia mampu capai status negara maju jika tidak pada tahun 2020?

J: Saya tiada jawapannya.

DAIM berkata, hasrat Malaysia untuk menjadi negara maju menjelang 2020 tidak akan tercapai. – Foto fail NSTP/Mohd Yusni Ariffin

S: Walau apa yang dikata oleh kerajaan, pendedahan yang dibuat dan sebagainya, tetapi di peringkat akar umbi, rakyat percaya bahawa semua ini tidak berlaku sebenarnya. Malah, semua ini adalah permainan kerajaan PH untuk menyalahkan kerajaan lama, masih ada pemikiran begitu?

J: Sebabnya orang kampung senang terpengaruh, propaganda ini senang disebarkan, selalu apa yang diperkatakan adalah untuk menjatuhkan orang Melayu, tidak mementingkan agama, mahu jatuhkan Raja-Raja Melayu, ini semua sangat sensitif kepada orang Melayu. Biarpun dalam perlembagaan perkara ini tidak boleh dipersoalkan, ia masih dilakukan bagi orang Melayu takut kerana tahu orang Melayu ini mempunyai rasa tidak selamat (insecure).

Mat Saleh dulu pun datang begitu juga, dia tahu orang Melayu jadi dia eksploitasi kelemahan ini, jadi kita bergaduh sesama kita, bila gaduh sesama kita akhirnya akan cari dialah, pecah dan perintah adalah kaedah yang diamalkan oleh Mat Saleh, Jika lihat pada sejarah orang Melayulah yang memanggil Mat Saleh, mereka hanya berminat untuk berdagang saja tetapi sudah tentu mereka akan ambil kesempatan selepas dapat masuk ke sini.

S: Tun masih lagi, pengaruh Tun sebagai orang yang sangat ‘influential’ (berpengaruh) masih ada, malah ada parti yang kata bahawa Tun sebahagian daripada konspirasi misalnya untuk tujuan tertentu dalam satu pemilihan parti yang sedang berlaku. Adakah kerana pengaruh Tun atau bayang-bayang kekuatan Tun atau sebagainya, apa sebenarnya yang sedang berlaku sehingga ada konspirasi?

J: (Akhbar) South China Morning Post (SCMP) ada bertanya kepada saya mengenai ini, begitu juga dengan Singapura. Saya kata, yang pertamanya saya sudah tua, sudah bersara,

malah kini sudah tiada parti selepas dibuang UMNO. Jika saya berpengaruh, UMNO tidak akan membuang saya.

Sebenarnya saya tidak terbabit dalam parti lain, kenapa perlu saya terbabit. Orang tidak kenal hubungan saya dengan Anwar. Saya sudah lama mengenali Anwar.

Saya beritahu kepada kepada Singapura dan SCMP, Anwar akan ambil alih (Perdana Menteri). Anwar ada kekuatan dia sendiri, kita tahu. Tidak perlu semua ini, jangan malukan nama Anwar. Saya memang percaya Anwar akan ambil alih, mereka menggunakan satu alasan seperti ketiadaan modal, cari konspirasilah, itu ini.

Ia menunjukkan golongan ini mahu mencari pengaruh, apabila tiada pengaruh mereka menggunakan orang luar. Ini soal dalaman, kenapa biarkan orang luar masuk. Saya pun tidak boleh jawab soalan ini kerana saya bukan ahli parti.

 

Sumber:bharian.com.my

Leave a Comment

Your email address will not be published.